BLOG over reclame op z'n Rotterdams
Kort en krachtig.
Kort en krachtig.
Hoe ziet het werkproces van een designer er eigenlijk uit? Een briefing, een paar keer klikken en kopiëren en dan klaar? Voor de vormgevers van PromoVisique draait het werk niet alleen om mooie dingen maken. Het gaat ook, en vooral om meedenken. Welk doel wil de klant bereiken? Alleen in goede samenwerking bereik je het beste resultaat.
‘We zitten soms uren achter het scherm te puzzelen. Dan schuiven we net zo lang tot het perfecte beeld is gecreëerd.’ Ook een vormgever hoort wat PromoVisique betreft continu kritisch mee te kijken. ‘Logo’s en beeldmateriaal gaan van onder naar boven en van links naar rechts. Alles moet kloppen: ook de verhouding tussen tekst en beeld.’ Het is dus te simpel gedacht dat designers zich alleen maar bezighouden met plaatjes. ‘Hier kijken we ook naar het marketinggedeelte en de kernboodschap. Komen die goed uit?’
Er gaat altijd een conceptontwerp naar de klant. ‘Dat is een spannend moment. Klopt het met het plaatje van de klant? Slaat het idee aan?’ Net als voor andere contentcreators is het opleveren van een ontwerp best bijzonder. ‘Er was niets en dan opeens staat er een raamwerk. Het is zó tof als een klant – net als wij – direct enthousiast is. Als ons ontwerp aansluit bij dat wat de klant voor ogen heeft.’ Toch is het belangrijk om designers ook een zekere mate van vertrouwen te geven. Zij weten waar ze mee bezig zijn, het is immers hun vak. ‘Natuurlijk bepaalt de klant, maar creativiteit heeft ook wat vrije ruimte nodig’.
Wie klant is bij PromoVisique boft. Hier wordt namelijk nooit door één teamlid aan een project gewerkt. Van briefing tot oplevering: samenwerken is het sleutelwoord. De online marketeer die even meekijkt. De studiomanager die een lijntje met de klant houdt. Webdesigners en vormgevers die zich gezamenlijk buigen over de mooiste en meest effectieve inrichting van een nieuwe website. ‘Wacht even, ik weet misschien wel hoe we dit kunnen oplossen’. Het klinkt meer dan eens op het kantoor van dit Rotterdamse reclamebureau.